Mitä on triatlon

Olet saattanut kuulla tai törmännyt tähän termiin keskustelussa tai television katselussa. Monella ihmisellä on vain heikko idea siitä, mikä tämä urheilu on ja jotkut eivät ole edes kuulleet siitä. Uskomme ehdottomasti, että se on loistava urheilu tutkia ja ehkä jopa aloittaa sen harjoittaminen itseksesi.

Triatloniksi kutsutaan olennaisesti peräkkäistä osallistumista kolmeen urheiluun: uintiin, pyöräilyyn ja juoksuun. Urheilija osallistuu näihin kolmeen lajiin peräkkäisesti ja yhtenään (ilman taukoja, paitsi ne, jotka urheilija tarvitsee vaihtaakseen vaatteet tai laitteiden säätämiseen). Lajien järjestys voi muuttua, mutta yleensä uinti tulee ensin, sitten pyöräily ja lopuksi juoksu. Näissä urheilulajeissa on laaja valikoima etäisyyksien suhteen ja viime vuosina on syntynyt vaihteluja eri lajeissa (uinti pidetään melkein aina avoimella merellä). Yleensä seuraavat ovat tärkeimmät ominaisuudet:

  • Uinti: 1, 1.5 tai 2 kilometriä (teräsmieshaasteessa jopa 3.5 km).
  • Pyöräily: 20, 40 tai 60 km (teräsmieshaasteessa jopa 180 km)
  • Juoksu: 5, 7 tai 10 km (teräsmieshaasteessa juoksu on saavuttanut 42 kilometrin etäisyyden, joka on maratonin matka).

Suosituimmat triatlon-etäisyydet

Yksi tunnetuimmista etäisyyksistä triatlonissa on olympiakisojen triatlonin etäisyys. Se sisältää 10 km:n juoksun, 40 km:n pyöräilyn ja 1,5 km:n uinnin. On myös sprinttimaraton, joka sisältää 750 metrin uinnin, 20 km:n pyöräilyn ja 5 km:n juoksun. Yksi kuuluisimmista triatlon-kilpailuista on teräsmieshaaste. Tätä pidetään yhtenä maailman kovimmista kilpailuista. Siihen yleensä sisältyy 4km:n uinti, 180 km:n pyöräily ja 42 km:n juoksu. Tietysti, näiden etäisyyksien ja urheilun välillä on erilaisia yhdistelmiä. Tunnetuimpia ovat:

  • Diathlon (sisältää juoksun, pyöräilyn ja sitten taas juoksun. Juoksu on 10 km ja pyöräily 40 km)
  • Aquathlon (sisältää uinnin ja juoksun. Aluksi 2.5 km juoksua, sitten 1 km uintia ja sitten taas 2.5 km juoksua. Sen varalta, että vesi on liian kylmää, kilpailu muutetaan 1 km uintiin ja 5 km juoksuun) 
  • Olympia-triatlon (1.5 km uintia, 40 km pyöräilyä ja 10 km juoksua)
  • Cross-triatlon (1 km uintia, 20-30 km vuoristoista pyöräilyä ja 6-10 km vaikeakulkuista tietä)
  • Pitkän matkan triatlon (kaksin- tai kolminkertaistettu olympia-triatlonin etäisyys)

Yleensä triatlon pidetään avoimella merellä ja juoksu tai pyöräily asvalttitiellä, kohtuullisilla korkeuseroilla. Viime vuosina, triatlon-kilpailuja on pidetty jopa karkeilla tai vuoristoisilla teillä maastopyörillä ja juoksu karkealla maalla suuremmilla kaltevuuksilla (ylämäkeen ja alamäkeen).

Triatlon ja olympialaiset

Se on sisällytetty olympialaisten aikatauluun Sydneyn olympialaisten aikana vuonna 2000. Olympiatriatlonin tähänastiset voittajat ovat:

Miehet:

  • Sydney 2000: Kultasijalla Simon Whitfield (Kanada), Hopeasijalla Stephan Vuckovic (Saksa) Pronssimitali Jan Rehula (Tšekin tasavalta)
  • Ateena 2004: Kultasijalla Hamish Carter (Uusi-Seelanti), Hopeasijalla Bevan Docherty (Uusi-Seelanti), Pronssisijalla Sven Riederer (Sveitsi)
  • Peking 2008: Kultasijalla Jan Frodeno (Saksa), Hopeasijalla Simon Whitfield (Kanada) Pronssisijalla Devan Docherty (Uusi-Seelanti)

            Naiset:

  • Sydney 2000: Kultasijalla Brigitte McMahon (Sveitsi) Hopeasijalla Michelle Jones (Australia) Pronssisijalla Magali Messmer (Sveitsi)
  • Ateena 2004: Kultasijalla Kate Allen (Itävalta) Hopeasijalla Loretta Harrop (Australia) Pronssisijalla Susan Williams (U.S.A.)
  • Peking 2008: Kultasijalla Emma Snowsill (Australia) Hopeasijalla Vanessa Fernandes (Portugali) Pronssisijalla Emma Moffatt (Australia)
  • Lontoo 2012: Kultasijalla Nicola Spirig (Sveitsi) Hopeasijalla Lisa Norden (Ruotsi) Pronssisijalla Erin Densham (Australia)

Kuinka aloittaa triatlon

Saatat ajatella, että kun olet lukenut edellä mainitun, triatlon on urheilu vain todella hyväkuntoisille ja urheilullisille ihmisille ja että et voi ikinä tehdä sitä itse. Tämä ei ole täysin totta. Monet jakoivat saman ajatuksen kanssasi kunnes he itse asiassa kokeilivat sitä. Se on suhteellisen halpa urheilulaji aloittaa ja siihen on monia muunnelmia ja kilpailuja lyhemmillä ja pidemmillä etäisyyksillä. Uskomme, että tärkeä asia on päättää ja viimeistellä ensimmäinen triatlonisi. Siitä lähtien joudut koukkuun. Triatlon on myös loistava liikunta, sillä pyöräilyn, uinnin ja juoksun yhdistelmä vahvistaa ja aktivoi kaikkia tärkeimpiä lihasryhmiä ja rakentaa sekä todella vahvan kardiorespiratoorisen järjestelmän kehollesi.   

Kuinka aloittaa triatlon

Älä epäröi aloittaa ja otttaa ensimmäistä askelta. Et tule katumaan sitä, se on varmaa. Tulet huomaamaan suuren muutoksen kehossasi sekä mielenterveydessäsi. Viimeisenä, triatlon on todella sosiaalinen urheilu ja liittyminen ryhmään, yksi asia on varmaa: tapaat monia omistautuneita ihmisiä kuin itsesi.