Kuukausi: joulukuu 2019

Paras treeni triathlonia varten

Paras treeni triathlonia varten

Triathlon on yksi vaativimmista urheilulajeista maailmalla. Sen harjoitteleminen vaatiikin erinomaista kuntoa ja kärsivällisyyttä, nimittäin lajissa ei menesty helposti suoraan aloittamisen jälkeen. Usein menestyminen tarvitsee todella kovan treenaamisen ja kurinalaisen elämän. Kuten kaikki muutkin vaativat urheilulajit, niin vaatii triathlonkin harrastajaltaan täydellisen omistautumisen ja uhrauksien tekemisen. Urheilijana ei usein käydäkään enää jatkuvasti juhlimassa kavereiden kanssa, sillä riittävä uni on pakollista, jotta jaksaa harjoitella taas kovasti seuraavan aamun treeneissä. Triathlonia harjoitellaankin usean kerran viikossa ja tason mukaan, jopa useamman kerran päivässä. Kilpailutasolla harrastavat harjoittelevat eri lajeja päivittäin ja usein myös muutaman kerran päivässä tiettyinä päivinä. Tämä vaatiikin todella hyvää kestävyyttä, jotta keho pysyy mukana jatkuvissa harjoituksissa.

Miten triatlonin harjoitus kannattaa sitten aloittaa?

Kylmintään ei kannata triathlonia lähteä harrastamaan, vaan kannattaa aluksi aloittaa urheilu ihan vain juoksemisella tai pyöräilemällä. Aloittaessa olisi myös hyvä olla jo etukäteen vapaauinnin perusteet, jottei uintitaktiikoita tarvitse aloittaa täysin nollasta. Tietenkin tässäkin harjoittelulla päästään jo pitkälle, mutta se kuitenkin helpottaa aloittamista. Tällöin voi keskittyä tasavertaisesti jokaisen kolmen lajin harjoitteluun, eikä aluksi tarvitse keskittyä vain yhteen. Myöskin, jos urheilun harrastamisesta on kulunut jonkin aikaa, niin kannattaa ennen harjoittelun aloittamista aloittaa muutama viikko etukäteen urheilu. Tämä nostattaa jo kuntoa ja auttaa kehittämään kehoa valmiiksi triathlonille. Tällöin myös harjoittelun aloittaminen on huomattavasti helpompaa, eikä motivaation puute pääse välttämättä iskemään heti alkumetreillä.

Kannattaa kuitenkin aina aloittaa triathlonin treenaaminen kevyesti, ettei riko kehoaan heti alkumetreillä. Hidas aloittaminen antaa keholle mahdollisuuden tottua kyseiseen urheiluun. Se myös kehittää kehon kestävyyttä, joka kehittyy kokoajan pikkuhiljaa. Liian nopea aloittaminen aiheuttaa nopeasti motivaation lopahtamisen ja koko lajin lopettamisen. Se ei myöskään edesauta tuloksia millään tasolla, vaan päinvastoin. Se kuormittaa kehoa aivan liikaa, jolloin jossakin vaiheessa keho ei vain pysty enää toimimaan. Pikkuhiljaa harjoituskertojen lisääminen antaa keholle ja mielelle mahdollisuuden kehittyä rauhassa, ilman liian suuria paineita. Tällöin kunto pääsee kasvamaan jatkuvasti harjoitusten lisääntyessä, kunto kasvaa myös levossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että aloittelija tarvitsee aina enemmän lepoa, sillä oma kunto ei vielä pysty vastaanottamaan kaikkea liikuntaa.

Harjoittelu aloitetaankin aluksi ihan vain kunnon nostattamisella. Tähän käytetään ainakin viikot 1 – 4, jotta keho pääsee kehittymään täysin valmiiksi. Tämän jälkeen siirrytään harjoittelemaan puolimatkaa eli varsinaista suoritusta kilpailuissa. Puolimatkan harjoittelemiseen käytetään viikot 5 – 8, kunnes oma suoritus on kehittynyt riittäväksi. Tämän jälkeen juuri ennen kisoja viikot 9 – 10 käytetään kokonaan valmistautumiseen. Tavallisesti viikko-ohjelmassa harjoitellaankin tasaisesti jokaista lajia kevyesti ja hieman rankemmin. Ohjelmaa voi kuitenkin aina muokata itselleen sopivammaksi ja harjoitusten rankkuutta muokata yhdessä valmentajan kanssa.

Usein ohjelman laatiikin aloittajan valmentaja. Alussa usein harjoitellaan ryhmissä, jonka takia valmentaja tekeekin yhden yleisohjelman jokaiselle. Tämän takia onkin tärkeä muokata se juuri itselleen sopivaksi. Lajissa edettyään otetaan taas usein käyttöön yksityinen valmentaja. Yksityinen valmentaja taas laatii ohjelman juuri sinulle ja sinun kuntosi mukaan, jonka takia tätä ohjelmaa ei muuteta oma-aloitteisesti. Ohjelmasta voi kuitenkin aina keskustella valmentajan kanssa ja tehdä yhdessä sovitut muutokset, jos ne nähdään oikeasti tarpeellisiksi. Jos kuitenkin haluaa aloittaa harjoittelemisen itsenäisesti, ilman valmentajaa, voi myös hakea itselleen sopivan ohjelman. Internet onkin täynnä erilaisia treeniohjelmia puoli triathlonille, joten valinnanvaraa kyllä löytyy. Kannattaa selata netin monia treeni -ohjelmia, jotta niistä löytyy se sopivin oman tason mukaan.